fredag 6. august 2010

BP - Hvordan gjøre vondt verre


Mye er skrevet om BPs oljelekkasje i Mexicogulfen. De har fått hard medfart i media og av President Obama. Og med god grunn kan det se ut til, selskapet har satt en lite ettertraktet verdensrekord i oljeutslipp på ca 780 millioner liter olje.
Ingen er vel egentlig overrasket over at dette dessverre kan skje. Det mest overraskende i mine øyne er å se et av verdens største selskap oppføre seg så lite smart i etterkant. Systematisk underrapportering av utslippene, en styreformann som prioriterte seiltur med familien, en sjef som vakler, og som for å komme på banen etterhvert spiller inn en reklamefilm som nesten går tårepersen Kramer vs Kramer en høy gang. Sjekk den ut på YouTube.  http://www.youtube.com/watch?v=KKcrDaiGE2s&feature=related

Og hva kan man forvente? - et ras av parodier som – her fra UCBComedy!
http://www.youtube.com/watch?v=HtfevVB5eBk&NR=1

Det burde da være en topplederens krets som ikke bare sier ja, nikker og bukker – og kunne fortelle BP-toppene noen sannhetsord om hvordan de burde oppføre seg og hva de burde gjøre. Et hint kan jo være å se på saken som sendte daværende Prisedent Bush til ”all time low” – orkanen Katarina og hans manglende handlingsvilje.... eller evne!

Enn så lenge kan vi i all elendigheten også underholde oss med denne fra UCBComedy. Veldig bra!
http://www.youtube.com/watch?v=2AAa0gd7ClM