torsdag 9. februar 2017

Remas tap av markedsandel handler først og fremst om bestevenn strategien

Rema taper salg på nyåret (2017), og det handler nok først og fremst på bestevenn strategien. I hvertfall på kort sikt. Media blander denne strategien og Æ appen. Æ appen er jo bare et svar på de andre kjedenes apper og bonus programmer. Et helt relevant tiltak mot eksisterende kunder først og fremst.
Derfor forundrer det meg om ikke Rema har klart regner seg frem til hva Æ vil koste dem - ved å gi rabatter til sine faste kunder. Mot eventuell rekruttering av nye kunder, eller mersalg til eksisterende. Om det er her nedgangen ligger har jo i så fall appen blitt langt mer brukt enn antatt. Og Rema må kanskje inn å nedjustere sine rabatter til kundene?
For appen er neppe nok til å flytte mange kunder fra andre kjeder til Rema, men er først og fremst et lojalitets-tiltak. Og kunder velger først og fremst butikk på beliggenhet, hva som er enkelt for dem i hverdagen.

Bestevenn strategien derimot snudde seg raskt mot Rema. Og kunder rundt om i landet responderer med å ikke handle, eller handle mindre mange steder som ren protest. Spesielt øl er kultur, og følelser settes i sving i Bergen, Tromsø og Drammen for å nevne noen steder. Om det i tillegg tynnes ut med andre merker folk er glad i er dette en svært risikabel strategi.

Bakgrunnen for bestevenn strategien er logisk nok. Som den minste av tre store kjeder ønsker Rema bedre betingelser. For å oppnå dette velger man bestevenner som gir bedre betingelser mot høyere volum, på bekostning av andre leverandører.
Men som Rema selv sier det - kunden er sjefen. Så gjenstår det å se om dette er en langvarig reaksjon hos kundene, eller om det blåser over og tilgis. Som ofte er tilfelle. Ref Tine og flere andre kjente norske merker som har vært ute i hardt vær før.

Artikkelen er og publisert på Kampanje

onsdag 14. november 2012

IKEA - selvforsynt med energi innen 2020!

IKEA planlegger å bli selvforsynt med energi til alle varehus innen 2020.

Noe sier meg at de har potensiale til å klare det. Ved siden av kutt i energibruken er sol og vind tenkt brukt som kilder for å levere energi til varehusene. Så langt er 250.000 solcellepanler og 126 vindturbiner installert og selskapet står foran store investeringer.
Det er bare å gratulere - igjen!

fredag 17. februar 2012

Aprilspøk?

Vow.... denne er for god til å være sann. se - bilde.. - nå må man sladde bilder av glass med øl/vin på nroske nettsider.
Myndighetene vil spare oss for dette synet.

Aprilspøk - neppe, logger 17. februar og debatten går......

søndag 1. mai 2011

Public acceptance – the new bottom line


Senere tids hendelser med statsråder som tar imot gaver de ikke burde, motstanden mot de såkalte monstermastene i Hardanger (smart navnvalg av motstanderne forøvrig, for det er jo er helt vanlige kraftlinjemaster vi snakker om) minnet meg om en setning jeg noterte på et seminar hos Shell for mange år tilbake. ”Business has a new bottom line, public acceptance”.
Shell skulle på seminaret dele erfaringene med Brent Spar bøyen. For de som ikke husker så langt tilbake som på midten av 90 tallet var Brent Spar en utrangert flytende lastebøye brukt for lagring og lasting av råolje fra Brentfeltet i Nordsjøen. Shell hadde fått tillatelse av myndighetene til å senke den i sjøen, og trolig var dette en fornuftig beslutning. Men Greenpeace var svært uenig, og gjorde dette til en symbolsak, da de mente bøyen innholdt giftstoffer. Det tok ikke langt tid før opinionen snudde seg mot Shell – og Shell gikk på en real omdømme-smell, måtte snu i saken og destruere bøyen på land.  
Læringen Shell delte med oss på seminaret var nettopp; Business has a new bottom line, public acceptance!
Hva som er public acceptance er ikke lett å forutsi, men det er noe å lære, slik Shell så profesjonelt gjorde det. Det holder ikke bare å følge reglene i miljø og samfunnsansvar. Og i dag hvor nærmest alt har blitt transparent (tenk Wikileaks) og informasjonen deles lynraskt er eksponeringen enorm. Selv de sterkeste merkevarer og største virksomheter må ta hensyn til dette. Ja kanskje nettopp disse – fordi det hviler et spesielt ansvar på de store spillerne, som engasjerer mange – på godt og ondt. Sørg for at det blir ”på godt”…. Da er mulighetene enorme. Kanskje handler det rett og slett om å opptre respektfullt og stikke finger´n i jorda en gang i mellom!

fredag 6. august 2010

BP - Hvordan gjøre vondt verre


Mye er skrevet om BPs oljelekkasje i Mexicogulfen. De har fått hard medfart i media og av President Obama. Og med god grunn kan det se ut til, selskapet har satt en lite ettertraktet verdensrekord i oljeutslipp på ca 780 millioner liter olje.
Ingen er vel egentlig overrasket over at dette dessverre kan skje. Det mest overraskende i mine øyne er å se et av verdens største selskap oppføre seg så lite smart i etterkant. Systematisk underrapportering av utslippene, en styreformann som prioriterte seiltur med familien, en sjef som vakler, og som for å komme på banen etterhvert spiller inn en reklamefilm som nesten går tårepersen Kramer vs Kramer en høy gang. Sjekk den ut på YouTube.  http://www.youtube.com/watch?v=KKcrDaiGE2s&feature=related

Og hva kan man forvente? - et ras av parodier som – her fra UCBComedy!
http://www.youtube.com/watch?v=HtfevVB5eBk&NR=1

Det burde da være en topplederens krets som ikke bare sier ja, nikker og bukker – og kunne fortelle BP-toppene noen sannhetsord om hvordan de burde oppføre seg og hva de burde gjøre. Et hint kan jo være å se på saken som sendte daværende Prisedent Bush til ”all time low” – orkanen Katarina og hans manglende handlingsvilje.... eller evne!

Enn så lenge kan vi i all elendigheten også underholde oss med denne fra UCBComedy. Veldig bra!
http://www.youtube.com/watch?v=2AAa0gd7ClM

fredag 25. juni 2010

Fotball VM, fantastisk bra webløsning!


Enten du er fotballfan eller ikke - denne WM-oversikten er rett og slett urolig bra løst. Det er jo nesten så en blir glad!
Sjekk den ut - enten for å følge ditt favoritt lag, eller dagens kamper. Forhåpentligvis lever linken etter VM - den bør stå som eksempel på bra design, intuitiv navigering og svært god funksjonalitet.
http://www.marca.com/deporte/futbol/mundial/sudafrica-2010/calendario-english.html

mandag 12. april 2010

Selvbetjeningsterminaler; - Takk IKEA, takk!


Selv om det vel er et år siden de kom her i Norge, har IKEA sine selvbetjenningsterminaler gått relativt stille forbi. Men igjen viser IKEA en fantastisk evne til innovasjon og kundefokus. Gjør det enkelt. Og stol på kundene dine. Det siste – tillitt – kunne kanskje flere innen detaljhandel notere seg.
Det hele er så intuitivt at etter mine observasjoner kommer både unge og gamle seg gjennom terminalene. Enkelt og greit, og de fleste med et smil om munnen.

Og effektiviteten stiger fra ca 45 til ca 65 kassebetjeninger i timen leste jeg et sted. Og når en servicemedarbeider betjener 4 terminaler alene, er det vel heller ingen dårlig bedriftsøkonomisk oppskrift om kundeopplevelsen blir ivaretatt. Og det ser det ut til at den gjør. Svinnet er heller ikke større enn ved kassene viser stikkprøver. (ifølge artikler på nett)
Så IKEA har på en måte gjort det igjen. Etter først å ha ”lurt” oss til å gå på lageret å hente varene – ordner vi nå også betalingen selv!
Så når kommer den første dagligvarekjeden i Norge etter? I Nederland er de allerede i gang med gode resultater skal man tro diverse kundeblogger på nettet.