mandag 12. april 2010

Selvbetjeningsterminaler; - Takk IKEA, takk!


Selv om det vel er et år siden de kom her i Norge, har IKEA sine selvbetjenningsterminaler gått relativt stille forbi. Men igjen viser IKEA en fantastisk evne til innovasjon og kundefokus. Gjør det enkelt. Og stol på kundene dine. Det siste – tillitt – kunne kanskje flere innen detaljhandel notere seg.
Det hele er så intuitivt at etter mine observasjoner kommer både unge og gamle seg gjennom terminalene. Enkelt og greit, og de fleste med et smil om munnen.

Og effektiviteten stiger fra ca 45 til ca 65 kassebetjeninger i timen leste jeg et sted. Og når en servicemedarbeider betjener 4 terminaler alene, er det vel heller ingen dårlig bedriftsøkonomisk oppskrift om kundeopplevelsen blir ivaretatt. Og det ser det ut til at den gjør. Svinnet er heller ikke større enn ved kassene viser stikkprøver. (ifølge artikler på nett)
Så IKEA har på en måte gjort det igjen. Etter først å ha ”lurt” oss til å gå på lageret å hente varene – ordner vi nå også betalingen selv!
Så når kommer den første dagligvarekjeden i Norge etter? I Nederland er de allerede i gang med gode resultater skal man tro diverse kundeblogger på nettet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar