fredag 6. august 2010

BP - Hvordan gjøre vondt verre


Mye er skrevet om BPs oljelekkasje i Mexicogulfen. De har fått hard medfart i media og av President Obama. Og med god grunn kan det se ut til, selskapet har satt en lite ettertraktet verdensrekord i oljeutslipp på ca 780 millioner liter olje.
Ingen er vel egentlig overrasket over at dette dessverre kan skje. Det mest overraskende i mine øyne er å se et av verdens største selskap oppføre seg så lite smart i etterkant. Systematisk underrapportering av utslippene, en styreformann som prioriterte seiltur med familien, en sjef som vakler, og som for å komme på banen etterhvert spiller inn en reklamefilm som nesten går tårepersen Kramer vs Kramer en høy gang. Sjekk den ut på YouTube.  http://www.youtube.com/watch?v=KKcrDaiGE2s&feature=related

Og hva kan man forvente? - et ras av parodier som – her fra UCBComedy!
http://www.youtube.com/watch?v=HtfevVB5eBk&NR=1

Det burde da være en topplederens krets som ikke bare sier ja, nikker og bukker – og kunne fortelle BP-toppene noen sannhetsord om hvordan de burde oppføre seg og hva de burde gjøre. Et hint kan jo være å se på saken som sendte daværende Prisedent Bush til ”all time low” – orkanen Katarina og hans manglende handlingsvilje.... eller evne!

Enn så lenge kan vi i all elendigheten også underholde oss med denne fra UCBComedy. Veldig bra!
http://www.youtube.com/watch?v=2AAa0gd7ClM

fredag 25. juni 2010

Fotball VM, fantastisk bra webløsning!


Enten du er fotballfan eller ikke - denne WM-oversikten er rett og slett urolig bra løst. Det er jo nesten så en blir glad!
Sjekk den ut - enten for å følge ditt favoritt lag, eller dagens kamper. Forhåpentligvis lever linken etter VM - den bør stå som eksempel på bra design, intuitiv navigering og svært god funksjonalitet.
http://www.marca.com/deporte/futbol/mundial/sudafrica-2010/calendario-english.html

mandag 12. april 2010

Selvbetjeningsterminaler; - Takk IKEA, takk!


Selv om det vel er et år siden de kom her i Norge, har IKEA sine selvbetjenningsterminaler gått relativt stille forbi. Men igjen viser IKEA en fantastisk evne til innovasjon og kundefokus. Gjør det enkelt. Og stol på kundene dine. Det siste – tillitt – kunne kanskje flere innen detaljhandel notere seg.
Det hele er så intuitivt at etter mine observasjoner kommer både unge og gamle seg gjennom terminalene. Enkelt og greit, og de fleste med et smil om munnen.

Og effektiviteten stiger fra ca 45 til ca 65 kassebetjeninger i timen leste jeg et sted. Og når en servicemedarbeider betjener 4 terminaler alene, er det vel heller ingen dårlig bedriftsøkonomisk oppskrift om kundeopplevelsen blir ivaretatt. Og det ser det ut til at den gjør. Svinnet er heller ikke større enn ved kassene viser stikkprøver. (ifølge artikler på nett)
Så IKEA har på en måte gjort det igjen. Etter først å ha ”lurt” oss til å gå på lageret å hente varene – ordner vi nå også betalingen selv!
Så når kommer den første dagligvarekjeden i Norge etter? I Nederland er de allerede i gang med gode resultater skal man tro diverse kundeblogger på nettet.